Limba și Literatura Română este una dintre cele mai importante materii în parcursul educațional al oricărui elev din ciclul gimnazial. În ciuda importanței, schimbările repetate de programă, metodologiile vechi de predare sau dezinteresul profesorilor de la clasă, dar și în modul în care copiii percep această materie creează reale provocări ale elevilor în a înțelege și asimila conținutul acestei discipline.
Gramatica, o primă problemă
Una dintre cele mai mari probleme cu care se confruntă elevii din clasele V-VIII este gramatica Limbii Române. Dacă pentru unii elevi părțile de vorbire sau analiză a propozițiilor par intuitive, pentru alții se transformă în reale obstacole. O parte din dificultatea acesteia rezidă din regulile și excepțiile pe care elevii trebuie să le memoreze și să le aplicet.
De cele mai multe ori, copiii percep gramatica ca fiind rigidă și plictisitoare, lucru care îi face să-și piardă rapid interesul. Iar lipsa unei legături evidente dintre regulile gramaticale și folosirea practică în viața de zi cu zi face ca procesul de învățare să pară irelevant pentru ei.
Literatura: cât necunoscută, cât sursă de inspirație?
O altă provocare o reprezintă studiul literaturii. În ciclul gimnazial, copiii sunt introduși în proze și poezii, ceea ce pentru mulți este greu de înțeles. Lectura unor texte clasice sau poezii cu limbaj arhaic pare lipsită de relevanță pentru generația actuală, de unde apare și ideea de obligație, nu modalitate de explorare a unor lumi noi.
Compunerea și exprimarea ideilor, adesea neglijată
Pe lângă gramatica și literatura propriu-zisă, elevii trebuie să învețe să își exprime ideile în mod coerent și creativ, prin compuneri, eseuri sau interpretări literare. Iar asta nu face decât adâncească aversiunea pentru materia și așa greu de înțeles. Lipsa de idei sau teama că nu se exprimă corect îi descurajează pe copii să-și dezvolte această abilitate.
Denissa Gabriela Bularda – Profesorul care face imposibilul
Educația este un tărâm plin de provocări, dar și de oportunități. Deși programele școlare sunt încărcate și cerințele sunt tot mai mari pentru elevii de gimnaziu, încă există profesori care reușesc să transforme imposibilul în realitate. Un astfel de exemplu este Denissa Gabriela Bularda, un profesor cu o experiență impresionantă de peste 25 de ani, care predă Limba și Literatura Română, dar și limbile engleză și germană.
Cele mai citite articole
Ce face o face pe Denissa Bularda atât de specială? Pe lângă cunoștințele vaste și pasiunea pentru învățământ, profesorul reușește să se apropie de fiecare elev, să îi înțeleagă nevoile și îl ajută să depășească orice obstacol pe care-l întâlnesc în parcurgerea materiei.
Dacă ar fi să descriem pe scurt metoda Denissei Bularda am putea spune că pune accentul pe creativitate și pe nevoile fiecărui copil. În cadrul programelor sale de meditații la Limba și Literatura Română, profesoara reușește să schimbe modul tradițional de predare, oferindu-le elevilor o abordare cu totul diferită – la o invitație deschisă către un univers al învățării unde materia devine accesibilă și chiar distractivă. După 25 de ani de experiență, știe că nu toți copiii au același ritm de învățare și, în loc să impună un tipar, adaptează fiecare sesiune în funcție de lacunele și punctele forte ale elevului, iar rezultatele sunt întotdeauna remarcabile.
Dacă la clasă, gramatica pare un labirint fără ieșire, profesoara reușește să ”deseneze” soluțiile, folosindu-se de scheme care clarifică cele mai dificile concepte. Totul devine, astfel, mai ușor de înțeles și de aplicat, iar copiii învață, dar încep și să aprecieze frumusețea Limbii Române.
Gramatică și compuneri, secretele unei scrieri corecte și creative
Pentru mulți elevi, gramatica este prea aridă, plină de reguli complicate și excepții greu de reținut. Însă, la Global Learning, fiecare lecție de gramatică este un prilej de descoperire, iar exercițiile propuse de profesoară sunt menite să le arate copiilor cum funcționează Limba Română la nivel practic. Testele și exemplele sunt construite astfel încât să fie ușor de înțeles și de aplicat, iar greșelile devin ocazii de învățare, nu surse de frustrare.
Pe lângă gramatică, Denissa Gabriela Bularda acordă atenție deosebită și dezvoltării abilităților de redactare. Fie că vorbim despre compuneri creative, eseuri sau texte argumentative, fiecare copil este încurajat să își exprime ideile liber și să își dezvolte propriul stil de scriere. Prin simulările examenelor reale, copiii învață cum să-și organizeze ideile și să se exprime clar și coerent, atât în scris, cât și în discuțiile la clasă.
Clubul de Analiză și Dezbateri le dezvoltă elevilor V-VIII abilitățile de argumentare și persuasiune
Procesul educațional nu se termină odată cu ieșirea de la clasă. Denissa Gabriela Bularda a creat la Global Learning un mediu în care copiii să-și dezvolte și alte abilități importante, dincolo de cele legate strict de materia școlară. Clubul de Analiză și Dezbateri este un spațiu în care elevii pot discuta subiecte actuale sau teme literare, având astfel șansa să își dezvolte abilitățile de argumentare și persuasiune. Este locul ideal pentru cei care vor să își exprime ideile coerent și să își antreneze gândirea critică.
La fel de apreciat este și Clubul de Lectură, unde copiii sunt încurajați să-și cultive dragostea pentru citit. Profesorul le propune elevilor să exploreze diverse titluri și să își exprime deschis părerea despre ce au citit și înțeles. Astfel, copiii descoperă că cititul chiar este o aventură!